13 نوامبر 2023- دانشمندان کانادایی برای اولین بار مکانیسم و نقش جدیدی را برای LDL در ایجاد دیابت نوع 2، فراتر از نقش سنتی آن در ایجاد بیماری های قلبی عروقی در انسان، تعریف کردند.

این تحقیق که امروز به مناسبت روز جهانی دیابت اعلام شد، توسط استاد دانشگاه مونترال May Faraj، مدیر واحد تحقیقات تغذیه، لیپوپروتئین ها و بیماری های قلبی متابولیک در موسسه تحقیقات بالینی مونترال انجام شد.

این مطالعه با عنوان "لیپوپروتئین های با چگالی کم بومی، سیگنال های اولیه ی مسیر التهابیNLRP3/اینترلوکین1بتادر بافت چربی انسان و ماکروفاژها هستند" در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

تحقیقات پرفسور فرج نشان می دهد که هدف قرار دادن افراد مبتلا به LDL بالا با استفاده از مداخلاتی که التهاب را کاهش می دهد، ممکن است بروز دیابت نوع 2 و همچنین بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، بنابراین می توان با یک رویکرد واحد، به دو هدف مهم دست یافت.

افزایش تعداد ذرات حامل "کلسترول بد" در خون (LDL) باعث پیشرفت بیماری قلبی عروقی می شود. شواهد بالینی که اولین بار 15 سال پیش در آزمایشگاه پرفسور فرج کشف شد و از آن زمان با مطالعات گسترده اپیدمیولوژیک تایید گردید، نشان می دهد که افزایش تعداد LDL همچنین باعث ایجاد دیابت نوع 2 در انسان می شود.

با این حال، تاکنون مکانیسم‌هایی که LDL را با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می‌کند، به خوبی شناخته نشده بودند.

برای بررسی این مکانیسم‌ها، محققان از 40 داوطلب سالم بین سال‌های 2013 و 2019 برای شرکت در یک مطالعه‌ درموسسه تحقیقات بالینی مونترالکه ترکیبی از تحقیقات بالینی و بنیادی بود، ثبت نام کردند. محققان 40 شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کرد: یکی با LDL پایین و دیگری با LDL بالا.

دانشمندان دو گروه را از نظر پاسخ های التهابی، متابولیسم کربوهیدرات ها و متابولیسم چربی در بافت چربی و در کل بدن بررسی و با هم مقایسه کردند. آنها همچنین LDL، بافت چربی و سلول های ایمنی شرکت کنندگان را استخراج کرده و اثرات مستقیم LDL را بر پاسخ های التهابی در محیط کشت بررسی کردند.

محققان دریافتند که:

· افراد با LDL بالا پاسخ های التهابی بیشتری در بافت چربی خود نسبت به افراد با LDL پایین دارند.

· تنها پاسخ‌های التهابی افزایش یافته در بافت چربی افراد دارای LDL بالا، با ناهنجاری‌هایی در متابولیسم کربوهیدرات و چربی در بافت چربی و بدن آنها مرتبط بود.

· با گذشت زمان، این ناهنجاری های متابولیک در صورت عدم درمان، باعث ایجاد T2D شدند.

در نهایت، در محیط کشت، LDL سبب فعال شدن پاسخ های التهابی در بافت چربی و سلول های ایمنی شد، به ویژه زمانی که LDL از افراد با تعداد LDL بالا استخراج شده بود.

دیابت بیماری است که در آن بدن یا نمی تواند انسولین تولید کند یا نمی تواند به درستی از انسولین تولید شده برای تنظیم میزان گلوکز (قند) خون استفاده کند. در کانادا هر سه دقیقه یک مورد جدید دیابت تشخیص داده می شود که عمدتاً نوع 2 است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دو تا چهار برابر افزایش می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-interventions-inflammation-incidence-diabetes-cardiovascular.html